Verslag Cork (Ierland)

11/06/2019

Na een intensieve voorbereiding was het dan eindelijk zover. Woensdag einde van de middag vertrok de bus crew met daarachter de sloep richting Cork. De 1e tussenstop was Hoek van Holland. Na het inchecken kon de 5 man en de sloep aan boord van de Stena line. De Stena vertrok rond 22.00 uur en kwam Donderdagrond 17.00 uur aan in Harwich. Vanaf hier ging het gezelschap met de sloep richting Fishquard. Tijdens de rit werd nog even een bezoek gebracht aan Marks Tey Bungalow Diner om een echt Engels ontbijt te nuttigen. Daarna werd nog even een kijkje genomen in Bristol waar een hele mooie oude hangbrug hangt, zeker de moeite waard als u ook eens in de buurt bent. Rond 17.00 uur kwam de bus crew aan in Swansea En werd er overnacht in het Grandhotel. Na wat strubbelingen met de slagboom werd de volgende dag de rit vervolgd naar Fishquard. Deze overtocht duurde ongeveer 3,5 uur. Tijdens deze overtocht gaf Herman Blokland de bus crew een masterclass toepen. Dit kaartspel werd dan ook de hele reis tijdens de overtochten of andere wachtmomenten gespeeld. Na aankomst in Rosslare werd de reis vervolgd naar Cork. Deze laatste 200 km had je toch noch 3,5 nodig om te rijden, vooral de vele rotondes helpen de gemiddelde snelheid naar beneden.  Na een warm onthaal van de roeiclub die per vliegtuig naar Cork reisden werd de sloep via de helling te water gelaten en aan de steiger gelegd. Na verleg besloten we het diner te eten in een Japans restaurant.

Na een goede nachtrust was iedereen s’ochtens om 07.00 uur aan het ontbijt te voorbereiding van een loodzware wedstrijd van 28,5 km. Vanaf 08.00 uur vertrok ieder naar de start waar om 09.00 uur het palaver was. Om 10.30 stak de sloep met de roei crew richting start terwijl de rest van de Ekiep ploeg via een volgboot de wedstrijd ging observeren en aanmoedigen.   Om 10.57 uur klonk het startschot en de Ekiep roeicrew was weg. Met 28 slagen per minuut ging de sloep richting de havenmond van daar stak men over richting Trabolgan. Tijdens dit stuk zagen wij de grote oceaan schepen op stuurboord. Van daaruit werd de route vervolgd richting Cobh waar we als het ware het smalle gedeelte van de haven binnen gingen. We hadden de stroom mee er was weinig wind en na regelmatig wat drinken verliep de race goed. We haalden diverse sloepen in en scheerde met een snelheid van boven de 10 km/h door het water. Na ongeveer 23 km werd het zwaar, loodzwaar de afstand en de snelheid ging grote parten spelen. Door aanmoediging van de stuurman die elke 500 meter aftelde kon het uiterste uit de roeiploeg worden gehaald. Na 2uur en 40 minuten finishten de Ekiep 9 in Cork. Deze tijd was goed voor een 1e plaats in de categorie houten sloepen. Na afloop werd door de organisatie de sloep uit het water gehaald en kon het gehele Ekiep9 team nagenieten aan de bar. Om 18.00 werden de prijzen overhandigd en kon Cork het Wilhelmus laten klinken want de Ekiep from the Netherlands ging er met de eerste prijs vandoor. En tot grote verbazing van ieder werd de originaliteitsprijs ook aan Ekiep9 gegund. Dit zal zeker te maken hebben met de oranje klompen. De avond stond dan ook in het teken van het vieren van een grootse overwinning in Cork.

Maandag ging een ieder weer op de terug reis, de bus crew bracht de sloep in drie dagen weer veilig naar Barneveld. We kunnen terug kijken op een fantastisch roeiweekend waarbij we onze prijzenkast weer wat opgevuld hebben.

Om een indruk te krijgen, kunt u kijken onder knop fotoboek voor een mooie Impressie.

 

Na dit evenement gaan de mannen a.s. zaterdag wederom een wedstrijd roeien. Ditmaal gaat de reis naar Warmond waar de Kaagrace wordt geroeid. Deze race gaat over een afstand van 15 km.

Hoofdsponsor

Sloepsponsoren