Derde plaats Ekiep in Maastricht

25/06/2018

Op zaterdag 23 juni 2018 was de roeiwedstrijd op de Maas die voor het eerst georganiseerd werd door de Maastrichtse watersport club MWC.

Maastricht is een mooie stad, daarom hebben we er maar gelijk een weekend van gemaakt met 2 overnachtingen. Ook een aantal partners ging mee, dat maakte dit weekend nog extra speciaal.

Vrijdagmiddag werden we welkom geheten door onze gastheren en vrouwen van MWC, waarna we de sloep vanaf de helling in het water hebben gelegd.

Wij kregen daarna uitleg over de club en een kleine rondleiding langs alle skiffs van de club. Met name de prachtige oude skiffs waren prachtig om zien.

Daarna was het verzamelen in het hotel Kaboom tegenover het station. Best een fijn hotel met alle noodzakelijke voorzieningen.

De volgende morgen konden we na een goed ontbijt, vertrekken naar de start van de race, waar wij wederom hartelijk werden ontvangen.

Daar aangekomen konden we onder het genot van koffie en Limburgse vlaai rustig de start afwachten.

De race met alles er omheen was puik geregeld en volgens een strak schema.

Normaal gesproken gaat er altijd een roeier mee naar het palaver, maar dit werd gehouden in een gesloten kamer, waar alleen de stuurlieden werden toegelaten. Wij moesten Daan achterlaten dropen vervolgens maar weer af.

Stuurman Daan was achteraf zeer te spreken over de deskundige uitleg, de lerares wist namelijk zeer goed hoe de vork in de steel zat.

Daarna was het tijd voor het echte werk.
Wij hadden startnummer 18, maar tussen ons en nummer 17 startte boot met nummer 21. De omroeper had dit even gemist, zodat alle wetenswaardigheden over onze 'Jan' en zijn roeiers tijdens het starten van nummer 21 werd verteld.

De wedstrijd was pittig, maar een mooie verrassende tocht. Wij vertrokken in zuidelijke richting tegen de lichte stroom in naar de Belgische grens, waarbij wij ook de grens passeerden.

Op de terugweg ging de tocht rechtsaf het Grindgat Oost-Maarland in en langs de oever van dit zijmeer kwamen we weer terug in Nederland.

Wij zagen onderweg een paar vissers in hun bootje en Daan stuurde er in een strakke lijn voorbij.

Daarna kwamen wij de volgboot weer tegen, met de supporters, die ons met fluitjes en ratels fanatiek aanmoedigden. Dit alles gaf ons extra power en we haalden dan ook regelmatig een aantal sloepen in. Tijdens de race zijn wij zelf niet ingehaald, de afstand naar onze achtervolgers werd langzaam groter.

Daarna maakten wij een leuk zij-uitstapje onder het Provinciehuis door, waarna de tocht werd vervolgd naar de Servaas brug waar het noordelijke keerpunt van de wedstrijd was.

Dit keerpunt was een mooi spektakel, we moesten namelijk 4 keer onder de mooie bogen van de brug door. Op deze plek werd het vakmanschap van de stuurman beoordeeld en zo deden ook de stuurlieden mee met een eigen wedstrijd.

Tijdens het manoeuvreren onder de brug door werd er fanatiek geroeid en afgestopt afhankelijk van de commando's van Daan.

Wij gingen er fanatiek doorheen, de bochten kwamen goed uit en waren weer snel op de terugweg voor de laatste 3 kilometer. Na de brug ging het even stroef, maar daarna begon de boot weer echt snel te lopen en verdween de volgboot steeds verder uit zicht.

Ook het laatste stuk werd er nog stevig aan de riemen getrokken, zodat we een mooie finish konden meemaken.

Daan stuurde strak, won hier wat tijd mee en de roeiers hielden de druk op de riemen waarbij de techniek goed in gaten werd gehouden

Mogelijk had dit te maken met de volgboot waarin de partners en de reserve roeiers zaten.

De aanmoedigingen met strijdkreten, fluitjes en ratels gaven ons extra energie.

Soms namen wij afstand van de volgboot, maar soms kom deze ons toch weer bijhouden

Wij hadden goede hoop op een goede klassering waarbij we nog speculeerden of we de stuurman in het water zouden gaan gooien, als we een eerste plek zouden behalen.

Het eindresultaat was een mooie derde plaats met een prachtige bokaal.

We hebben daarna de wedstrijd en de gehanteerde technieken nog uitgebreid geëvalueerd onder het genot van een hapje en een drankje....

Na een frisse douche in het hotel vertrokken we wandelend Maastricht in voor het avondeten. De avond was gezellig en vermoeid gingen wij terug naar het hotel.

Toen wij zondag de boot gingen halen werden wij getrakteerd op koffie en vlaai, die ons werd aangeboden door de mensen van MWC, wij hebben hier nog van genoten en zijn vast van plan volgend jaar weer aan deze wedstrijd deel te nemen.

De hartelijkheid die wij in Maastricht hebben ontvangen was super. Het weekend was fantastisch georganiseerd niet alleen de wedstrijd, maar het hotel en het eten, en alles er om heen was fantastisch geregeld. Organisatie van Ekiep bedankt.

Voor foto´s van dit weekend, klik op de knop fotoboek.